Anastasia Ax – The World As Of Yesterday, 27. Mai – 26. Juni 2016

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Eröffnung Freitag, 27. Mai, 19.00 Uhr
Intervention im Raum während des gesamten Wochenendes

Finissage Sonntag, 26. Juni, 17.00 – 22.00 Uhr
(Reading Session: 26.6. 19.30 Uhr)

Vom 27. Mai – 26. Juni präsentiert die Tiefgarage die erste Einzelausstellung von Anastasia Ax in Deutschland. Die Künstlerin lebt in Stockholm und arbeitet überwiegend mit Papier, Gips und Tusche. Ihre Eingriffe sind ortsspezifisch und mit performativen Prozessen verbunden.

Ax nutzt für The World As Of Yesterday Altpapier aus regionalen Recyclingunternehmen. Das Papier wird in Firmen und Haushalten eingesammelt und zu Blöcken gepresst und so für die Weiterverarbeitung vorbereitet. Die Blöcke bilden einen Querschnitt aus weggeworfenen Informationen einer spezifischen Region und Zeit. Als Ausgangsmaterial für die Ausstellung wählt Ax diese Kulminationen aus wertlosen, historischen Dokumenten und reaktiviert Vergessenes im Ausstellungskontext. Wie ein archäologischer Befund werden die Möglichkeiten des Papiers durchexerziert,. Die Prozesse und seine Resultate werden in der Ausstellung präsentiert und fortlaufend ergänzt.

Circa 30 Personen eröffneten die Ausstellung, indem sie Seiten aus den im Ausstellungsraum platzierten Blöcken entnehmen und aus ihnen vorlesen. Die Teilnehmer schöpfen Informationen aus dem Ausgangsmaterial und bringen sie in einen neuen Zusammenhang. Durch den simultanen Sprechakt entsteht ein dichter Klangteppich, der die geschriebene Information verbal kopiert. Simultane Sprechakte werden auch innerhalb der Ausstellungsdauer fortgeführt.

Am Eröffnungsabend und während des gesamten Wochenendes arbeitet auch Ax mit dem Material. Sie verformt es plastisch durch die Beigabe von Wasser oder die Verwendung flüssiger schwarzer Tusche. In einem Akt, der mit gewaltvoller Zerstörung, Manipulation und Veränderung verbunden ist, werden die Papierballen zerpflückt und in beiden Räumen plastisch weiterverarbeitet.

Papier dient der Speicherung und Überlieferung von Informationen. Vor der Verwendung geschriebener Dokumente wurden Inhalte ausschließlich verbal weitergegeben, bis in die Antike wurden ganze Epen Wort für Wort an folgende Generationen übertragen. Ax widmet sich diesem Themenfeld und spielt mit den Möglichkeiten der Konservierung des gesprochenen Worts im künstlerischen Kontext. Die Projektreihe The World As Of Yesterday realisierte Ax in unterscheidlichen Ausprägungen bereits in einem Artist-in-Residency-Programm in München (RambaldiResidence), in Stockholm, Miami und NYC.

Anastasia Ax wurde 1979 geboren und lebt in Stockholm. Sie ist seit 2003 im Ausstellungskontext präsent, u.a. stellte sie aus in: Moderna Museet (Stockholm 2012), Kunsthalle Athena (Athen 2014) und Serralves Museum (Porto 2015). Ax erhielt 2015 den rennomierten Internationalen Faber-Castell-Preis für Zeichnung.

Mit besonderem Dank an den Recycling- und Containerdienst Müllenmeister & Schwerfel.

Programm:
Freitag, 27.5. 19.00 Uhr: Eröffnung und Performance
Samstag – Sonntag, 28.-29. Mai: Performance Anastasia Ax
Sonntag, 18. Juni, 20.00 Uhr: Blutiger Jupiter

CV
Anastasia Ax lives and works in Athens and Stockholm

Educations
2005-2006 Royal collage of Art, project, Stockholm, Sweden
2003-2004 Royal collage of Art, Stockholm, Sweden
2001-2004 School of photography, Göteborg, Sweden
2002-2003 Valand, Göteborg, Sweden
2000-2002 Royal Danish Art Academy, Copenhagen, Denmark

Selected solo exhibitions
2016 Copyright, Galleri Andersson och Sandström, Stockholm
2015 The World As Of Yesterday, Black and White project space, Brooklyn
2014 The World As Of Yesterday, UNTITLED, Miami Beach
2014 The World As Of Yesterday, Stockholm Music and Arts, Stockholm
2014 Swallowed Fear, Gallery Steinsland Berliner, Stockholm
2013 Exile, SINNE, Helsinki
2012 The current, Am art space, Shanghai
2012 Katarsis, in collaboration with Lars Siltberg, Göteborgs konsthall, Göteborg 2011 Exile, Way out West musicfestival, Göteborg
2011 Exile, in collaboration with Lars Siltberg, Moderna Museet, Stockholm 2010 New Drawings, Galleri Christina Wilson, Copenhagen
2009 Fossil, Natalia Goldin Gallery, Stockholm,
2009 Trunk, Galleri 54, Göteborg
2007 I witness report, Gävle konstcentrum, Gävle
2007 Ink performance, Natalia Goldin Gallery, Stockholm

Selected group exhibitions
2015 The World As of Yesterday, Faber Castell International Drawing Award, Neues Museum, Nurnberg
2015 Exile, Serralves Museum, Porto
2015 Pan Theon, ActionBabySplash, Moderna Museet, Malmö
2014 Exile, Artipelag, Stockholm
2014 Exile, This is not my beautiful House, Kunsthalle Athena, Athens
2013 Debris, Power is Exercised, Bomuldfabriken Kunsthall, Arendal
2013Conquest and remorse, ICASTICA, Arezzo biennale, Arezzo
2012 Imagine Death, in collaboration with Lars Siltberg Swedish Energies, ISSUE project room, Csv center, NYC
2012 Pan Theon, Explosion, Moderna Museet, Stockholm
2011 Reactor, Galleri Syster val Kulturens hus, Luleå
2011 Trunk , New sculptures to the collection, Göteborgs konstmuseum, Göteborg
2010 Reactor, in collaboration with Lars Siltberg, Galleri Verkligheten, Umeå
2007 New sculptures and drawings, Natalia Goldin gallery, Stockholm

Nominations and grants
Nominated for Faber Castell International Drawing Award 2015
Nominated for Carnegie Art Award 2010
Working scholarship (2year) Konstnärsnämden 2014
Iaspis one year studio grant, ISCP, Brooklyn, NYC, 2012
Längmanska kultur fonden 2012
Working scholarship ( 2year) Konstnärsnämden 2009
C.L Kinmanssons trevel grant, Stockholm Art Academy 2009 Working scholarship (1 year) Konstnärsnämden 2007
Working scholarship, Royal Collage of Art 2005

Represented at
Pro Artibus foundation, Finland
Moderna museet, Stockholm, Sweden Göteborgs konstmuseum, Göteborg, Sweden Gävle konstcentrum, Gävle, Sweden

 

The World As Of Yesterday, 2015 Faber Castell International Drawing Award, Neues Museum, Nurnberg Photo Annette Kradisch

The World As Of Yesterday, 2015
Faber Castell International Drawing Award, Neues Museum, Nurnberg
Photo Annette Kradisch


Anastasia Ax – The World As Of Yesterday, May 27 – June 26, 2016
Opening Friday, May 27 19:00
Intervention in the space during the weekend

On May 27, Tiefgarage presents the first solo exhibition of Anastasia Ax in Germany. The artist lives in Stockholm and works primarily with paper, plaster and ink. Her interventions are associated with site-specific and performative processes.

Ax uses for The World As Of Yesterday waste paper from regional recycling companies. The paper is collected in companies and households and pressed into blocks and so prepared for further processing. The blocks form a cross-section of discarded information of a specific area and time. As starting material for the exhibition Ax selects these culminations from worthless, historical documents and reactivates the forgotten information in the exhibition context. Like archaeological findings the possibilities of the found object – the paper – are examined through. The process and its results are presented in the exhibition and are being continuously updated.

Approximately 30 people will open the exhibition in a performance by reading from the paper that will be removed from the paper bales in the exhibition space. Participants bring the information from the source material into a new context. The simultaneous speech creates a dense soundscape out of verbally copied information. This simultaneous reading actions will be continued within the exhibition period.

On the opening night and during the weekend Ax is also working with the material. By the addition of water or the use of liquid black ink she deforms the structure of the paper. In an act that is connected to destruction, manipulation and modification, the paper bales are plucked and processed plastically in both rooms.

Paper is used for the storing and tradition of information. Before using written documents contents were passed only verbally, to antiquity whole epics were transmitted word for word to the following generations. Ax is devoted to this topic and plays with the possibilities of preserving the spoken word in the artistic context. Ax realized the project series The World As Of Yesterday already in other forms at an artist-in-residency program in Munich (RambaldiResidence), in Stockholm, Miami and NYC.

Anastasia Ax was born in 1979 and lives in Stockholm. She has exhibited since 2003 and the latest exhibitions include: Moderna Museet (Stockholm 2012), Kunsthalle Athena (Athens 2014) and Serralves Museum (Porto 2015). 2015 Ax was recipient of the prestigious Faber-Castell International Drawing Award.

With special thanks to the recycling and container service Müllenmeister & Schwerfel.